“Aku Adalah Pengejar Syurga Akhirat, Bagiku Dunia Ini Adalah Tempat Mempersiapkan Segala Sesuatu Untuk Meraih Syurga Akhirat. Aku Yakin Bahawa Syurga Akhirat Tidak Akan Pernah Dapat Aku Raih Kecuali Aku Boleh Menikmati Syurga Dunia Terlebih Dahulu"

Thursday, February 24, 2011

Perangai Cinta 2

Assalamualaikum dan salam kasih sayang untuk semua..

Sudah agak lama kita tidak bersua dalam blog ini kan..Kesibukan kerja disamping sedang mencari idea-idea untuk dimuatkan di dalam blog ini menghalang untuk kita berjumpa. Alhamdulillah, pada kali ini kita dapat berjumpa untuk berkongsi entiti seterusnya, kesinambungan entiti sebelum ini iaitu Perangai Cinta - Sebelum. Pada kali ini, saya akan cuba menyingkap tajuk Perangai Cinta - Semasa dan Selepas yang telah menjadi budaya kehidupan kita terutama golongan remaja dan dewasa pertengahan.

Pada kebiasaannya, ketika bercinta, semua pasangan akan merasa bahagia dan sentiasa meluahkan perasaan rindu dan sayang. Luahan ini boleh dikatakan setiap hari, samada secara ikhlas ataupun sekadar untuk menjaga hati pasangan. Ada juga pasangan yang meluahkan perasaan rindu dan sayang di laman-laman sosial seperti facebook, blog, twitter dan lain-lain untuk menunjukkan bahawa mereka sedang dilanda badai kebahagiaan. Realitinya begitu lah, padahal semua itu tidak perlu pun, kerana kasih sayang dan rindu seharusnya diluahkan kepada pasangan sahaja, tidak perlulah sehingga diwar-warkan kepada dunia. Contohilah orang-orang yang sudah berkahwin.

Pasangan bercinta juga biasanya bagai dirasuk suatu perasaan dimana nafsu telah menguasai diri. Pada masa keasyikan bercinta ini, pasangan sanggup berbuat apa sahaja untuk pasangannya bagi membuktikan mereka betul-betul sayang. Disinilah silapnya mereka yang bercinta. Ada yang sanggup menggadaikan maruah demi cinta. Tengok sahaja berita-berita di dada akhbar dan media elektronik, boleh dikatakan ada sahaja kes-kes buang anak. Masya Allah.... Cinta apakah sehingga sanggup mengorbankan seorang insan yang tidak berdosa. Saya amat yakin semua ini berlaku kerana cinta. Inilah silap sebahagian daripada kita. Kenapakah sanggup menggunakan anugerah Allah itu untuk kepuasan nafsu yang membawa derita berpanjangan, bukan sahaja di dunia, malah juga di akhirat kelak.

Perasaan cinta dan kasih sayang yang dianugerahkan oleh Allah telah disalahgunakan oleh manusia untuk kepuasan nafsu semata-mata. Tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak, lelaki mahupun perempuan, sepatutnya kedua-duanya menggunakan akal sebelum berbuat sesuatu. Pegangan agama haruslah ditanam sedalam-dalamnya dalam hati supaya syaitan tidak dapat menembusi nafsu kita.

Cinta sudah jauh menjalani proses transformasi. Kecanggihan teknologi telah membuatkan manusia menyalahgunakannya.. Manusia makin lalai dan terus mencipta idea untuk melakukan perkara-perkara yang di luar adat budaya Islam. Sejak teknologi makin berkembang, telah banyak kita dengar mengenai kes-kes filem porno buatan sendiri. Ini semua tidak lain tidak bukan kerana cinta. Pasangan bercinta sanggup memperdagangkan tubuh dengan alasan sebagai kenangan dan juga bukti kasih sayang. Bodoh sangatkah kita sehingga tidak mampu berfikir kesan buruk yang akan ditanggung.

Kemanisan alam cinta membuatkan ramai yang gila. Proses permulaan kepada aksi luar tabii adalah melalui perbualan telefon. Ada juga yang mulakan langkah pada pertemuan. Tapi, mungkin untuk peringkat permulaan, semuanya menyorokkan taring. jadi, jalan terbaik adalah melalui telefon. Daripada sinilah mereka cuba mengenali pasangan. Kata-kata yang boleh memerangkap pasangan digunakan.. Apabila sudah terperangkap, bermulalah episod seterusnya.. Kata-kata rindu, 'miss you', 'hug n kiss for you' menjadi kata-kata sakti.

Seterusnya, berjumpalah pasangan merpati dua sejoli ini. Peringkat permulaan cinta memang betul-betul dari perasaan ingin dikasihi dan disayangi. Tapi, percayalah, semuanya bersifat sementara. INGAT!!!Syaitan tidak pernah lupa untuk menghasut manusia untuk membuat kemungkaran. Bagi mereka yang berpegang kuat kepada agama sahaja akan terlepas daripada hasutan dan godaan syaitan.

Seperti sedia maklum, perempuan mempunyai sifat lemah lembut dan sentiasa inginkan perhatian. Lelaki pula pandai memberikan perhatian demi cinta. Ini bermakna, kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain. Tetapi, disebabkan nafsu yang menguasai diri, perhatian yang diperlukan dan diberi boleh bertukar wajah. Perkataan kasih sayang dan rindu bertukar menjadi perbuatan. Iya, betul...semua ini boleh berlaku disebabkan kata-kata sudah menjadi biasa dan sudah tidak melekat dan menusuk ke dalam hati lagi. Jadi, perbuatan pula jadi sandaran untuk membuktikan kasih dan sayang. Itulah nikmat cinta bagi mereka yang bernafsu besar dan tidak mempunyai kesabaran yang tinggi.

Tidak perlulah saya ulas apa yang pasangan bercinta buat, semua sudah tahu. Jom kita ikuti pulak bagaimana kesannya selepas bercinta. Bagi mereka yang mengakhiri babak percinta ke alam perkahwinan, kita amat-amat bersyukur kerana cinta yang disemai selama ini dizahirkan dengan lafaz akad yang sah.

Namun, bagi mereka yang mengakhiri babak cinta dengan terputus di tengah jalan, bagaimana pula? Sudah tentulah perasaan kecewa, sedih, rasa jiwa kosong dan pelbagai perasaan negatif lagi muncul di benak hati nurani. Bagi mereka yang telah memperjudikan maruah kepada pasangan, bagaimana pula? Sudah tentulah tekanan perasaan yang teramat sangat. Itulah dia, masa bercinta, xingat akhirat. Bila dah jadi, baru nk taubat. Alhamdulillah, ada gak rasa nak taubat.

Tapi, kebiasaannya, bagi mereka yang mengalami kegagalan dalam bercinta, sentiasa menyalahkan pasangan. Perempuan menyalahkan lelaki, lelaki menyalahkan perempuan. Itulah relaitinya apabila emosi menguasai diri. Cuba kita renungkan balik. Tidakkah anda sentiasa menggunakan "Jodoh adalah ketentuan Tuhan". Tidakkah juga anda orang Islam yang percaya kepada Rukun Iman yakni "Percaya Kepada Qada dan Qadar". Jika ya, apala salahnya anda mengambil kedua-dua ayat tersebut dan masukkan dalam kepala anda. Fikir dan nyatakanlah semua yang berlaku adalah kehendak Allah SWT.

Jadikanlah kagagalan dalam bercinta itu sebagai pengalaman. Tidak salah untuk kita muhasabah diri kita dan nilai adakah kita telah membuat yang terbaik untuk pasangan kita? Amat malang sekali kerana kita selalu perasan mengatakan kita telah membuat segala-galanya untuk pasangan kita. Padahal kita tidak pernah pun bertanya atau cuba menyelami apa yang diperlukan oleh pasangan kita. Kita juga tidak mampu untuk menembusi hati dan akal pasangan kita. Mungkin kita rasa apa yang kita buat dan bagi telah mencukupi, tapi bagi pasangan kita belum cukup. Jadi, jangan lah kita syok sendiri. Setiap manusia ada kekurangan, dan kekurangan itu boleh diatasi dengan kelebihan yang dimilik oleh insan lain.

Bagi mereka yang masih bercinta, sentiasalah bermuhasabah diri. Jangan sampai tergadai maruah diri kerana cinta. Cinta itu indah, namun keindahan itu bukan dari nafsu. Orang selalu berkata cintalah kerana hati, tapi boleh kah anda memasuki dan faham hati orang lain. Cukuplah kita menipu diri sendiri. Orang yang berpuluh tahun kahwin pun belum faham sepenuhnya pasangan mereka, inikan pulak kita yang baru berapa tahun kenal.

No comments:

Post a Comment